mandag den 29. december 2014

VELKOMST CEREMONI OG INTERNATIONALE VENNER


Kære læser, 
hjertelig velkommen til indlæg nr. 2 i serien om min rejse til Indien. 

I dette indlæg vil jeg fortælle om samt beskrive den meget smukke og spirituelle "ild ceremoni" som blev afholdt for os, dagen inden kurset for alvor skulle gå i gang. Derudover vil jeg fortælle om mødet med de andre kursusdeltagere, som kom fra hele verden. De betyder meget for mig den dag idag, og jeg lærte meget af dem. Der vil også være flere billeder af selve ashrammet og det øvrige område. 























Her ser du yogashalaen som vi træende yoga i og mediterede i hver morgen kl. 6. 
























Her kan du se udsigten udover hytterne vi boede i, hvor man kan se den store flod som banede sig hele vejen forbi. Den større bygning du kan se, er en mindre yoga shala og var vores spisested de første 14 dage. 


Inden kursets start: 

Jeg var ankommet til ashrammet 2 dage før kurset skulle starte, sådan jeg havde god tid til at komme godt på plads i hytten, komme af med det værste jetlag, veksle penge og vænne mig til maden. I løbet af de 2 dage ankom de resterende deltagere, som kom fra så mange forskellige lande: Australien, Kina, England, USA, Korea, Slovakiet, Norge mm. Min roomate kom oprindeligt fra England, men havde det sidste år boet i Thailand - så hun havde et helt års rundrejse med i tasken og det var altid en fornøjelse af se hende pakke (det fyldte gerne hele det lille værelse). Jeg havde valgt at have en roomate, dels fordi jeg gerne ville have en at dele yoga erfaringer med i løbet af kurset og dels for at få et nyt internationalt bekendtskab. Jeg fik stor glæde af det mange gange, også selvom det til tider var hårdt og intenst at bo så tæt sammen og have lidt fritid pga. det stramme trænings program. 

Den første dag gik så småt, og dagen efter var alle deltagerer efterhånden ankommet, alle søvnige efter lange rejser fra nær og fjern. Jeg kan huske hvor spændende jeg synes det var at skulle møde alle de andre deltagere, og høre om deres yogaerfaringer og drømme omkring det. Vi Da dagen gik på held, var det tid til turens første aftensmåltid. Hver dag fik vi serveret 3 vegetariske/veganske måltider, hvor morgenmaden var kl. 7, frugt kl. 14 og aftensmad kl. 19. Det var rigtigt lækkert mad af høj kvalitet, og jeg kunne hurtigt mærke den gode effekt det havde på kroppen. 























Her ses, hvor vi spiste hver dag. Det blev færdigbygget i perioden hvor jeg var dernede, og til åbningen af det var der også en ceremoni. Den vil jeg fortælle om i de kommende dele af historien. 

Her ser du mig, i fuld gang med at forsyne mig med friske mango, banan og juice. 

20140728_140518.jpg vises
Her ser du et bud på et kl. 14 måltid, som denne gang bestod af denne lomme lavet af kokos og dertil frisk frugt.  

Ild ceremonien - velkomst og første spirituelle oplevelse:

Vi samledes alle i stedets smukke yoga shala (se billedet øverst i indlægget), som lå helt ned til floden og var omgivet af smukke træer og blomster. Så satte vi os i en rundkreds, og fik en hjertevarm velkomst af stedets ejer og yoga underiser. Han beskrev hvordan ceremonien ville foregå, og vi sad alle og lyttede spændte og fyldte med glæde og forventning. Stedets anden primære underviser satte sig i midten af rundkredsen med en form for bålsted foran sig. Derudover havde en et stort fad med blomster, små kander med vand og olie og små grene til at holde bålet kørende. Så begyndte han at chante,og lave nogle bestemte bevægelser med arme og hænder. Han var dybt koncentreret, og det var meget smukt at se ham udføre ritualet foran ilden. For hver gang han chantede, puttede han lidt blomster i ilden, lavede bevægelserne med hænderne og hældte lidt vand ved. 










Her ser du os elever sidde i rundkreds, mens ildceremonien forberedes i midten af rundkredsen. Du kan se mig på den modsatte side, nummer 4 fra venstre. 































Her kan du se det smukke bål, som vi alle ofrede små blomster til og bad en lille bøn til. 


Chanting ved ceremonien: 


Ved ceremonien chantede vi imens vi hver især havde mulighed for at gå op til ilden en af gangen og ligge en lille blomst i som offergave, samt sige en lille selvvalgt bøn. Jeg gik op til ilden og sagde namaste, og ønskede at vi alle skulle have et rigtigt godt ophold på stedet. Vi arbejdede generelt meget med at meditere på en intention for dagen, og det var en meget fin måde at arbejde med ens mindset under uddannelsen. Vi chantede i fællesskab en bestemt remse for bodhisattavaen Ganesha. Sætningen lyder: "Aum Shri Ganeshaya Namah". Ganesha er gud for visdom, intelligens, uddannelse, held og skæbne.  For forståelsens skyld, vil jeg hurtigt forklare hvad en bodhisattva er Bodhisattva er sanskrit og oversat "en, hvis væsen er bodhi", og er i buddhismen en person, der har viet sig til at hjælpe alle væsener med at realisere deres buddhanatur, dvs. opnå den fulde oplysning. Dermed sad vi og skabte den skønneste og meget kraftfulde lyd sammen, og det er en oplevelse som jeg aldrig glemmer. Jeg tror ceremonien varede i nogle timer, men jeg var så meget i flow at tiden flød helt væk fra mig. Generelt startede og afsluttede vi altid alle undervisningstimer og møder med "AUM" mantra som siges at være en universel lyd. Det kunne mærkes igennem hele kroppen når 30 mennesker sagde det i fællesskab. Det kan være du også har prøvet det? 





































Her ser du Ganesha, som er guden der fjerner hindringer og bl.a. symboliserer visdom og intelligens. 


Kære læser, det var alt jeg havde til dig for denne gang. Jeg håber du har haft glæde af at læse indlægget og nogle ud af mange fantastiske billeder fra Indien. I næste uge kan du læse næste del af historien, som vil handle om: Mysore - markedstur, friske kokosnødder og hellige køer. Du er altid velkommen til at skive til mig på facebook, eller kommenterer herinde. 

Namaste, Malene  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar